Hoe vergroot je je concentratie?

Hoe vergroot je concentratie

Concentratie is vaak een lastig punt. Het is zeker iets wat te trainen valt maar het is ook een wezenlijk onderdeel van het kind. Het ene kind kan zich langer concentreren dan het andere kind. Die verschillen zullen er altijd zijn.

Een richtlijn voor aandachtspanne is:

6 jaar = 10 minuten

10 jaar = 20 minuten

13 jaar = 30 minuten

Probeer altijd de oorzaak te achterhalen. Er is namelijk altijd een oorzaak voor concentratie problemen. Als dit duidelijk is kun je hier verder op borduren.

Heeft hij/zij de rust in zich om iets vol te houden of iets af te maken?

  • Lukt het (soms) wel als je met hem/haar samen bezig bent?
  • Zijn er momenten op de dag dat het wel lukt?
  • Zijn er bezigheden waarbij het wel lukt?
  • Is er een verband te leggen tussen die bezigheden? Of tussen de dagdelen?
  • Is het bijvoorbeeld altijd een de pauze? Of aan het eind van de dag?
  • Hoe gaan jullie thuis hiermee om?
  • Hoe gaan ze er op school mee om?

Houdt het volgende een tijdje bij; wanneer lukt het wel (tijdsduur activiteit, moment van de dag en soort activiteit) en wanneer het niet lukt? (ook weer met soort activiteit en moment van de dag)

Dit zal inzicht geven en de basis vormen voor de aanpak.

Bekijk ook eens de plek in de klas. Een plek in de klas is mede bepalend voor de hoeveelheid prikkels die een kind krijgt te verwerken gedurende de schooldag.

Verder valt er ook te denken aan hulpmiddelen en een study buddy. Deze hulpmiddelen zijn bewezen middelen in het verminderen van het aantal prikkels.

Het is namelijk belangrijk om rustmomenten te creëren thuis en op school. Het kind moet aanleren om even de wereld buiten te sluiten en een prikkel-vrij moment te hebben.

Maak gebruik van beweging, buitenspelen, stress balletjes, opdrachten geven om even ergens iets te gaan halen om daarna weer te kunnen focussen. Zie het als een spier die je net als alle andere spieren moeten trainen.

Mindfulness is bijvoorbeeld ook een manier om rust en ruimte in het hoofd te krijgen. In de bibliotheek zijn er verschillende boeken te vinden over mindfulness voor kinderen. Hierin staan allerlei oefeningen die helpen om de concentratie te verhogen.

 

Geïnspireerd? Abonneer je gratis op Inspiration – Iedereen kan Engels leren, het tweewekelijkse eZine met makkelijk toepasbare tips.

Als bonus ontvang je het e-book “Engels voor Dyslecten”

Schrijf je hier in!

 

Carolien Poels is lerares Engels en gepassioneerd in het begeleiden van mensen met dyslexie. Als lerares raakte ze geïnteresseerd in het waarom sommige mensen meer dan gemiddelde moeite hadden met het leren van Engels.  Ze heeft zich daarom gespecialiseerd in beelddenken en dyslexie en helpt bij het aanleren van spelling en het doorgronden van de grammatica. 

Carolien Poels - Getting Ahead 

Wil je dit verhaal gebruiken? Geen probleem, zolang je dit artikel maar overneemt met een werkende link naar mijn website met de tekst: Door Carolien Poels van Getting Ahead – Engels Beelddenken Dyslexie Effectief leren. Ga naar www.gettingahead.nl voor meer informatie.

Voor meer informatie, mail je naar carolienpoels@gettingahead.nl of bel je naar 06-41391836. Neem contact op als ook jij Engels wilt leren.

[bws_related_posts]

Auteur: Carolien Poels

Carolien Poels is lerares Engels en gepassioneerd in het begeleiden van mensen met dyslexie. Via mijn kinderen kwam ik in aanraking met beelddenken en vroeg ik me af of dit ook te maken kon hebben met het feit waarom sommige mensen meer dan gemiddelde moeite hebben met het aanleren van Engels. Daarom heb ik me gespecialiseerd in dyslexie en beelddenken. Ik help bij spelling en het doorgronden van grammatica.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *