Examens – zo begin je er goed aan!

Vrij van examenstress

Relaxthee, peptalks, klavertjes vier zoeken, bergen chips en chocolade …. De examens komen er weer aan….. (of is dit een standaard weekend voor jou?) Zie je angsten onder ogen en bedenk wat je angsten precies zijn. Wellicht heb je last van twijfels – twijfels over jezelf of twijfels of het je gaat lukken. Wellicht hebt je last van stress. Spanning hoeft niet slecht te zijn. Het maakt ons scherper en dat is juist goed. De meeste garantie op succes heb je met een gedegen voorbereiding en een uitgedachte examentactiek.

Het examen is bedoeld om te testen of de stof van de afgelopen jaren goed beheerd. Je moet laten zien dat je minstens de helft van al de stof kent + 10%. Zo klinkt het best haalbaar.

Affirmatie – de kracht van je gedachten

Hoe zie jij jezelf? Hoe zie jij de wereld? Is het glas vaker half vol of half leeg? De manier waarop jij tegen jezelf en je vermogens aankijkt heeft invloed op je gedachten. Als je een slecht zelfbeeld hebt en er gebeurt iets slechts dan blijf je hangen in dit mindere zelfbeeld. Om je zelfvertrouwen te vergroten is een beter zelfbeeld cruciaal. Een affirmatie kan dan helpen, dit is een positief zinnetje dat je regelmatig tegen jezelf kunt zeggen. Het doel hiervan is om je geloof in jezelf te vergroten. Je onderbewustzijn luistert namelijk naar woorden en niet naar feitelijke waarheden. Het gelooft dus wat jij tegen jezelf zegt, zijn dit negatieve woorden dan worden deze voor waarheid aangenomen. Als je vaak tegen jezelf zegt dat je iets toch niet kunt, dan ga je daar vanzelf in geloven. Dit werkt ook andersom. Iemand met veel zelfvertrouwen, gelooft in zichzelf en neemt dit dus voor waarheid aan. Je moet wel realistisch blijven, want het zijn geen toverspreuken. Gebruik positieve woorden en vermijd het woord NIET.

Bereid je goed voor

Begin op tijd met leren. Als je weet hoe lang jouw ideale leerblok is en wat je leert in die tijd, kun je plannen hoeveel leerblokken (dus hoeveel tijd) je nodig hebt om je de stof voor het examen eigen te maken. Maak een duidelijke examenplanner. Het overzicht zal je de broodnodige rust brengen. Angstig makende gedachten kunnen je ervan weerhouden om op tijd te beginnen, maar stel het niet uit tot het allerlaatst. Je mogelijke angsten kunnen er ook voor zorgen dat je inzet vermindert want het gaat je toch lukken dus waarom zou je al die inspanning leveren. Een optimale voorbereiding levert je zelfvertrouwen en rust.  Plan ook je herhaaltijd in en houdt rekening met wat extra blokken voor onvoorziene gebeurtenissen. Maak je doelen SMART. Zorg ervoor dat je hoofd- en bijzaken van elkaar scheidt.

Studeer actief

Als je je bedenkt dat je 90% onthoudt van wat je ziet, zegt en doet moet je op verschillende manieren bezig zijn met de lesstof. Maak gebruik van mindmaps om samenvattingen te maken. Hierin kun je gebruik maken van kleuren, symbolen en beelden. Onderwerpen die je kunt visualiseren, horen, proeven, ruiken of voelen onthoud je makkelijker. Wees kritisch naar jezelf en test jezelf aan de hand van oude tentamens of beschikbaar gestelde proefexamens. Zo heb je nog tijd om aan je zwakke plekken te werken. Studenten die succesvol zijn op examens weten wat er van ze verwacht wordt en weten wat er getest wordt. Informeer hierover bij docenten of let erop in oude tentamens of proefexamens.
Er is een tijd voor studeren en een tijd voor ontspanning
Er moet een goede balans zijn tussen studeren en vrije tijd om gemotiveerd te blijven. Plan de ontspanningsmomenten in je examenplanner. Gun jezelf deze rust in deze drukke, spannende tijd.


Examens - zo begin je eraan
Engels voor Dyslecten ebook

Geïnspireerd? Abonneer je gratis op Inspiration – Iedereen kan Engels leren, het tweewekelijkse eZine met makkelijk toepasbare tips.

Schrijf je hier in!

Als bonus ontvang je het e-book “Engels voor Dyslecten”.


Carolien Poels - Getting Ahead
Carolien Poels

Carolien Poels is lerares Engels en gepassioneerd in het begeleiden van mensen met dyslexie. Als lerares raakte ze geïnteresseerd in het waarom sommige mensen meer dan gemiddelde moeite hadden met het leren Engels. Ze heeft zich daarom gespecialiseerd in beelddenken en dyslexie en helpt bij het aanleren van spelling en het doorgronden van de grammatica.  


Wil je dit verhaal gebruiken? Geen probleem, zolang je dit artikel maar overneemt met een werkende link naar mijn website met de tekst: Door Carolien Poels van Getting Ahead – Engels Beelddenken Dyslexie Effectief leren. Ga naar www.gettingahead.nl voor meer informatie.

Voor meer informatie, mail je naar carolienpoels@gettingahead.nl of bel je naar 06-41391836. Neem contact op als ook jij Engels wilt leren.

“Examens – zo begin je er goed aan!” verder lezen

Woordjes leren – hoe doe je dat?

Een taal leren doen we door een woordenschat op te bouwen. Aangezien we maar 10% van wat we lezen, onthouden, hebben we meer nodig dan lezen alleen. We zullen iets met die woorden moeten doen. 75% van wat we zelf doen onthouden we, dus op welke manieren kun je woordjes nu het best onthouden?

Woordjes leren - hoe doe je dat?
Woordjes leren – hoe doe je dat?

Hoeveel woorden kun je überhaupt op een dag leren?
Het antwoord is maximaal 40 woorden (volgens gedane onderzoeken). Alleen is het wel zo dat als je 10 woorden leert, je ze 8x moet herhalen. Leer je 20 woordjes, dan moet je ze 30x herhalen. Zonde van je tijd dus. Had je ook wat leukers kunnen gaan doen….

Een van de belangrijkste dingen die je moet weten is, wat er precies van je verwacht wordt op een toets of een examen. De volgende vier vragen bepalen hoe goed jij een taal beheerst en op welke manier jouw kennis wordt getoetst.
 Moet je de uitspraak kennen?
 Moet je ze kunnen spellen?
 Moet je ze een kant of twee kanten op kennen? (NL Eng / Eng NL)
 Moet je ze in een zin kunnen gebruiken?

Maak woordkaartjes – geschreven of op de computer. Eventueel met een bijbehorend plaatje
Maak woordkaartjes in grote letters en in verschillende kleuren. Werkwoorden blauw, zelfstandige naamwoorden geel, bijvoeglijke naamwoorden paars, bijwoorden groen enz.
Leer woorden in woordgroepen. Groepeer ze naar wat jij handig vind.
Plaats ze in een context. Wanneer gebruik ik dit woord?
Maak er zinnen van. Een combinatie van woorden onthoud je beter dan losse woorden.
Waar doet het woord je aan denken? Maak er een voorstelling bij. Door deze verbintenis aan een ander woord, onthoud je het makkelijker. Neem het woord ‘tenant’. Dit woord betekent ‘huurder’. Het klinkt als tent en een tent kun je huren in te wonen
Soms lijkt het woord op een woord uit een andere taal dat je al kent
Schrijf het met je vinger in de lucht
Visualiseer het woord. Zie het voor je in grote, glinsterende, neon letters en probeer dit plaatje op te slaan
Schrijf de letters die fout gaan in een andere kleur en wellicht ook nog eens extra groot
Woorden die fout gaan op post-its schrijven en vervolgens op een handige plek in huis hangen
Spreek het woord hardop uit. Leer het woord in combinatie met de juiste uitspraak (maak gebruik van de uitspraakhulp in wrts; via ‘wrts extra’)

Als jij tot de groep behoort die hun eigen handschrift moeilijk tot nauwelijks kan lezen adviseer ik om de kaartjes te typen en niet te schrijven.

Maak gebruik van mindmaps
Je kunt er zelf een tekenen of online aanmaken met bijvoorbeeld: www.xmind.net

Mindmap

Maak gebruik van online programma’s
– https://quizlet.com/
– www.nubeterengels.nl
– www.wozzol.nl Hier leer je Engels aan de hand van strips
– www.woordenleren.nl
Hier kun je zelfs een planning maken wanneer je welke woordjes geleerd moet hebben, wanneer je moet beginnen en bijhoudt of je de woorden kent
– http://audivididici.nl/
Dit is een audiovisueel overhoorprogramma. Er wordt gebruik gemaakt van afbeeldingen, geluiden en muziek. Je spreekt dus meer zintuigen aan bij het leren van woordjes en zal ze daarom waarschijnlijk beter onthouden
– www.wrts.nl. Een veelgebruikt online overhoorprogramma

En als laatst wil ik jullie deze methode niet onthouden. De schoenendoosmethode bedacht door Rinie Hoeks. Hij werkt als volgt:
De woordjes worden op kaartjes geschreven (getypt en geprint), aan de ene kant het Engelse woord, aan de andere kant de Nederlandse vertaling. De schoenendoos wordt verdeeld in 4 vakken, waarbij het eerste vak het kleinste, en het laatste vak het grootst is. De kaarten met de te leren woorden worden van het eerste naar het tweede vak verplaatst, zodra je ze kent. Blijkt bij de herhaling dat een woord vergeten is, dan gaat het terug naar voren, anders naar het derde vak. Na een tijdje (zelf in te delen) worden ook de woorden uit het derde vak herhaald. Woorden die bekend zijn gaan naar vak vier en woorden die niet onthouden zijn, gaan weer naar voren.

De vocabulaire is eigen gemaakt als alle woorden in het vierde vak zitten.

 

Geïnspireerd? Abonneer je gratis op Inspiration – Iedereen kan Engels leren, het tweewekelijkse eZine met makkelijk toepasbare tips.

Als bonus ontvang je het e-book “Engels voor Dyslecten”.

Schrijf je hier in!

Carolien Poels - Getting Ahead
Carolien Poels

Carolien Poels is lerares Engels en gepassioneerd in het begeleiden van mensen met dyslexie. Als lerares raakte ze geïnteresseerd in het waarom sommige mensen meer dan gemiddelde moeite hadden met het leren Engels. Ze heeft zich daarom gespecialiseerd in beelddenken en dyslexie en helpt bij het aanleren van spelling en het doorgronden van de grammatica.

Wil je dit verhaal gebruiken? Geen probleem, zolang je dit artikel maar overneemt met een werkende link naar mijn website met de tekst: Door Carolien Poels van Getting Ahead – Engels Beelddenken Dyslexie Effectief leren. Ga naar www.gettingahead.nl voor meer informatie.

Voor meer informatie, mail je naar carolienpoels@gettingahead.nl of bel je naar 06-41391836. Neem contact op als ook jij Engels wilt leren.

“Woordjes leren – hoe doe je dat?” verder lezen