Ik kan het wel! – Voorkom faalangst

ik-kan-het-wel-voorkom-faalangst-foto

Al het werk dat er geleverd wordt kost meer werk dan gemiddeld. Als deze extra inspanning dan niet het gewenste resultaat oplevert, kan dat een deuk opleveren in het zelfvertrouwen, wat kan leiden tot onzekerheid en in het ergste geval tot faalangst.

Een dyslectische leerling op de middelbare school komt voor veel uitdagingen te staan. Dyslectische kinderen worden soms bestempeld als ongemotiveerd, lui of zelfs dom.  Het tegendeel is over het algemeen waar. Hier ligt een belangrijke taak voor ouders maar ook voor school. Leer de leerlingen omgaan met teleurstellingen en erken hun harde werk. Een constante confrontatie met tekortkomingen kan leiden tot ernstige twijfel aan competenties en wellicht tot faalangst. Het is nodig dat hier correct mee omgegaan wordt. Besteed aandacht aan de vaardigheden die goed gaan zodat er ook duidelijk wordt waar de kwaliteiten liggen.

Het is nu eenmaal zo dat je om vooruitgang te boeken moet oefenen en voor sommigen is dat heel veel oefenen. Oefen je op de juiste manier, dan is de kans groter dat je het juiste effect bereikt. Edison sprak ooit de legendarische woorden; Ik heb niet gefaald, ik heb alleen 10.000 manieren gevonden die niet werkten.

Praat hierover en leer ze hiermee om te gaan. Misschien liggen de verwachtingen wel te hoog, we kunnen wel veel willen maar is dat realistisch? Het wil niet zeggen dat het doel helemaal niet te halen is maar misschien moeten we wel wat tussenstations inbouwen om het doel te bereiken.

1 Begin met het bijhouden van een dagboek

Bij aanhoudende teleurstellingen bestaat de kans op demotivatie en frustratie. Als je veel moeite hebt met bepaalde zaken, kan er een negatief zelfbeeld ontstaan, om nog maar niet te praten van faalangst. Noteer bijvoorbeeld de volgende zaken in een boekje:

– Waar ben ik goed in?

– Welke vaardigheden heb ik geleerd de afgelopen week/maand?

– Welke vaardigheden wil ik nog leren?

– Wat ging er goed in mijn toets?

– Wat wil ik leren de komende week/maand?

Dit helpt leerling om te zien wat hij/zij in een bepaalde periode bereikt heeft.

Vier een overwinning! Het is erg belangrijk om jezelf te verwennen om gemotiveerd te raken om door te gaan. Benoem zaken waar hij/zij trots op mag zijn.

2  Wees je bewust van ondermijnende gedachten

Stop met piekeren! We hebben er niets aan en ze houden ons weg bij ons doel. Het is heel natuurlijk om te twijfelen maar vlak voor of tijdens een toets of examen is niet handig.

– Hoe kun je hiermee aan de slag gaan?

– Hoe kun je je de baas worden over je gedachten?

Besef je dat je gedachten werkelijkheid creëren. Je onderbewustzijn luistert naar woorden en niet naar feiten of waarheden. Dus als je maar vaak genoeg tegen jezelf zegt dat het je gaat lukken, dan gaat het je ook lukken. Je moet in jezelf gaan geloven. Iemand die in zichzelf gelooft, heel veel zelfvertrouwen en neemt dit voor waarheid aan.

Ik kan dit!

Bedenk een kort zinnetje dat je tegen jezelf gaat zeggen om je zelfvertrouwen te vergroten.

Verder moet er een goede balans zijn tussen studeren en vrije tijd. Zorg voor genoeg ontspanning. Verminder de kans op faalangst door actief aan het werk te gaan met bovenstaande tips.


Hoe breng je je Engels naar een hoger niveau
Engels voor Dyslecten ebook

Geïnspireerd? Abonneer je gratis op Inspiration – Iedereen kan Engels leren, het tweewekelijkse eZine met makkelijk toepasbare tips.

 

Als bonus ontvang je het e-book “Engels voor Dyslecten”.

Schrijf je hier in!

 


Carolien Poels - Getting Ahead
Carolien Poels

Carolien Poels is lerares Engels en gepassioneerd in het begeleiden van mensen met dyslexie. Als lerares raakte ze geïnteresseerd in het waarom sommige mensen meer dan gemiddelde moeite hadden met het leren Engels. Ze heeft zich daarom gespecialiseerd in beelddenken en dyslexie en helpt bij het aanleren van spelling en het doorgronden van de grammatica.  

 

Auteur: Carolien Poels

Carolien Poels is lerares Engels en gepassioneerd in het begeleiden van mensen met dyslexie. Via mijn kinderen kwam ik in aanraking met beelddenken en vroeg ik me af of dit ook te maken kon hebben met het feit waarom sommige mensen meer dan gemiddelde moeite hebben met het aanleren van Engels. Daarom heb ik me gespecialiseerd in dyslexie en beelddenken. Ik help bij spelling en het doorgronden van grammatica.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *