1ste hulp bij opstartproblemen

1ste hulp bij opstartproblemen

Iedereen kent het wel als je terug bent van vakantie – opstartproblemen. Leerlingen hebben dat natuurlijk ook. Nu helemaal!

  • Ze moeten weer fysiek naar school
  • Weer op tijd op staan (niet 5 min voor de Teams les in pyjama de computer aanzetten 😊)
  • Er moet weer huiswerk gemaakt worden
  • Er zijn zoveel dingen die weer geregeld moeten worden

Hoe zorg je dat je goed begint en niet binnen de kortste keren al weer achter de feiten aanloopt?

Je was al naar de winkel gerend om de 15 essentiële schoolspullen in te slaan.

Dus niets staat in de weg om deze spullen te gaan gebruiken voor een super start.

Volg deze 8 tips en begin gelijk goed aan het nieuwe schooljaar.

1. PLANNEN

Neem het nieuwe rooster en eventuele andere activiteiten zoals training, relaxen, huishoudelijke klusjes en kamer opruimen 😉 over in de planagenda.

2. HOE LANG BEN JE EIGENLIJK ERGENS MEER BEZIG?

Een cruciaal onderdeel van plannen is weten hoe lang je ergens mee bezig bent. Een nieuw schooljaar bekent vaak ook nieuwe vakken of in ieder geval een nieuwe hoeveelheid leerstof dus houd dit de eerste 2-3 weken bij. Nu kun je goed inschatten hoeveel tijd je nodig hebt per vak.

3. TOETSWEEKPLANNING

Begin altijd zo’n 4 weken voor een toetsweek (meestal voor de herfst- en kerstvakantie) met het plannen van de leerstof voor de toetsweek. Dan kan er zo’n 3 weken van te voren beginnen met het leren voor de toetsweek naast het gebruikelijke huiswerk. Vergeet niet van achteren naar voren te plannen anders kom je wellicht niet uit met de tijd. Tijdens de toetsweek is er dan alleen maar het herhalen van de lesstof nodig.   

4. SNELLEZEN

Veel vakken vereisen een grote hoeveelheid lesstof om te lezen. Een vaardigheid als snellezen kan dan goed van pas komen. Als dit beheerst wordt kan er meer stof gelezen worden in een kortere tijd en belangrijker is nog dat deze stof beter onthouden wordt omdat door het snellezen de hersenen weinig anders kunnen dan opletten 😊   

5. MINDMAPPEN

Laat de leerling ook dit jaar weer vanaf het begin van alle lesstof mindmaps maken. Dit scheelt zoveel tijd bij het leren voor een toets. Er is dan beter inzicht in de verbanden tussen de losse onderdelen van de stof. Zo bleven deze beter hangen. Ook hier geldt dat een overzicht helpt bij het creëren van inzicht. Een goede mindmap beantwoordt de volgende vragen: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe?

6. HUISWERKPLEK

Veel leerlingen hebben in de corona tijd van hun bed hun leefgebied gemaakt 😊 Dit moet weer terug veranderd worden naar een tafel. Zorg voor een ruime, overzichtelijke, opgeruimde huiswerkplek. Maak gebruik van brievenbakjes voor elk vak. Zodat alles netjes bij elkaar ligt en er niet iedere keer gezocht hoeft te worden naar de spullen.  

7. KLEUREN

Maak gebruik van kleuren. Kleuren helpen bij het ordenen van informatie in je hersenen. Gebruik daarom altijd kleuren in je planningen en  mindmaps. Maak gebruik van pictogrammen voor het afkorten van informatie. 

8. KAARTJES MAKEN

Laat de leerling vanaf het begin ook gelijk (weer) aan de slag gaan met flashcards. Woorden moeten uit een lijst gehaald worden om goed te kunnen automatiseren. Vlak voor een toets 200 kaartjes moeten schrijven is onmogelijk en aangezien woorden minimaal 5x gezien moeten zijn om te kunnen onthouden is dit voor veel leerlingen praktisch onmogelijk om dit pas te gaan in de week voor de toets.

Stop met het worstelen met de Engelse grammatica tijden! Deze mindmaps gaan er voor zorgen dat ook jouw zoon of dochter de Engelse grammatica tijden gaat snappen. Je ontvangt dan ook regelmatig tips en trucs die hierbij helpen.

Geef een reactie