7 eigenschappen van effectieve leerlingen

 

Ik heb recentelijk het boek “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap” van Stephen Covey gelezen. Het is een boek, dat al miljoenen mensen bereikte en hun manier van leven veranderde en dat snap ik volledig. Alleen vind ik de Nederlandse titel nogal misleidend. De Engelse titel “The Seven Habits of Highy Effective People” dekt beter de lading. Ik heb deze eigenschappen omgezet naar eigenschappen die van leerlingen effectieve leerlingen maakt. Lees hier de 7 eigenschappen van effectieve leerlingen.  

7 EIGENSCHAPPEN​ VAN EFFECTIEVE LEERLINGEN

Covey verdeelt de eigenschappen in twee groepen:

  • Overwinningen op jezelf: Eigenschap 1, 2 en 3 leert de leerling zichzelf te overwinnen.
  • Overwinningen met de omgeving: Eigenschap 4, 5 en 6 leert de leerling het leerproces/school te overwinnen.

EIGENSCHAPPEN VAN EFFECTIEVE LEERLINGEN NUMMER 1: WEES PROACTIEF

We kennen allemaal de uitdrukking om proactief bezig te zijn maar gaan er vaak verkeerd mee om. Het betekent niet dat je constant initiatieven moet nemen maar dat je verantwoordelijk bent voor je eigen acties. Je hebt controle over je eigen gedrag en hoe je in het leven staat. Je hebt geen zeggenschap over de omstandigheden maar wel hoe je hiermee omgaat. Dyslexie bepaalt niet wie je bent. Dat vergeten leerlingen nogal eens.

Ze hebben alleen maar reactieve gedachten:

  • Ik kan er niets aan doen.
  • Zo ben ik nu eenmaal.
  • Had ik maar geen dyslexie, dan kon ik dit wel.
  • Als ik maar…

Ze moeten meer aandacht besteden aan proactieve gedachten:

  • Ik kan het ook anders aanpakken.
  • Wat zijn alternatieve hulpmiddelen?
  • Wat is mijn leerstrategie?
  • Ik ga gebruik maken van mijn visuele talenten

In de reactieve stand nemen ze geen verantwoordelijkheid voor hun leerproces. Het is veel makkelijker om te zeggen. Dat kan ik niet want ik heb dyslexie. Terwijl je ook verantwoordelijkheid kunt nemen voor je successen en jezelf afvraagt – hoe kan ik wel effectief leren met dyslexie? De wens om te verbeteren moet van binnenuit komen. De positieve gedachten met een andere leerstrategie je wel successen kunt behalen.

EIGENSCHAPPEN VAN EFFECTIEVE LEERLINGEN NUMMER 2: BEGIN MET HET EINDE VOOR OGEN

In het boek gaat het over het algehele einde. Hoe mensen je herinneren als je er niet meer bent. Zodat je je leven kunt inrichten zodat mensen inderdaad datgene over jou kunnen zeggen aan het eind. In dit geval bedoel ik het met het einde het doel waar de leerlingen naar toe werken. Ze moeten een doel voor ogen hebben. Ik vraag vaak hoe ze zichzelf over 5 of 10 jaar zien – dat brengen we dan steeds dichterbij door te zeggen. Als ik dat bereikt wik hebben over 10 jaar, moet ik dit bereikt hebben over 5 jaar, dit over 1 jaar, dit aan het eind van het schooljaar, dit aan het eind van de periode, dit deze maand en dit deze week. Ze gaan dan inzien dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun successen. Iedereen heeft namelijk een ander doel en ook een andere manier  om dit te bereiken.

EIGENSCHAPPEN VAN EFFECTIEVE LEERLINGEN NUMMER 3: BELANGRIJKE ZAKEN EERST

Deze eigenschap zorgt voor de praktische invulling om het succes van eigenschap 1 en 2 te bereiken.

  • Eigenschap 1 maakt duidelijk: “Ik heb de leiding en kan creëren wat ik wil”
  • 2de eigenschap maakt duidelijk: “Deze creatie zit in MIJN hoofd” “Ik stel hem zelf samen”
  • Eigenschap 3 maakt duidelijk: “Dit moet ik don om dit ideaal plaatje voor elkaar te krijgen” Welke vaardigheden moet ik leren en hoe ik dat inplannen.

EIGENSCHAPPEN VAN EFFECTIEVE LEERLINGEN NUMMER 4:  DENK WIN-WIN

Covey werkt hier 5 dimensies uit die de fundering zijn van het win-win denken, die je het beste in het boek zelf kunt lezen. De eigenschappen die hierbij belangrijk zijn, zijn de wil om te leren, het voorstellingsvermogen, zelfbewustzijn en geweten. Beseffen dat een actie gevolgen heeft.

Hiervoor zijn zaken nodig als visie, zelfverzekerdheid, sturing, wijsheid en innerlijk kracht nodig. Dit kan de leerling niet alleen en hier is hulp van de omgeving voor nodig maar als de leerling steeds beter weet wat hij nodig heeft, kan hij ook gerichter om hup vragen.

EIGENSCHAPPEN VAN EFFECTIEVE LEERLINGEN NUMMER 5: EERST BEGRIJPEN ……. DAN BEGREPEN WORDEN

De wens om begrepen te worden is universeel maar in dit geval niet altijd reëel. We hebben te maken met rechtsgeoriënteerde leerlingen in een linksgeoriënteerde leeromgeving.

Dit is een meer een eigenschap die aanleer in de cursus Dyslexie en Engels voor Professionals. Het gaat hier namelijk om empathisch luisteren. Het verplaatsen in de ander. Mogelijkheden creëren om gehoord te worden. Wat wel werkt voor de leerling is, dat als ze zichzelf beter begrijpen en specifieker om hulp kunnen vragen de leerkracht meer geneigd is om te luisteren en een helpende hand te bieden. Het is namelijk niet altijd onwil van de leerkracht maar onmacht. Ze begrijpen het niet en weten niet hoe er mee om te gaan.

EIGENSCHAPPEN VAN EFFECTIEVE LEERLINGEN NUMMER 6: SYNERGIE

Synergie betekent samenwerking. Het is de ultieme vorm van samenwerking. Een interactie tussen de leerling en de leerkracht die het mooiste in beide naar boven haalt. De wetenschap dat beide partijen hun invulling geven aan het resultaat. Verfrissende inzichten, nieuwe perspectieven, alternatieve benadering van de leerstof, waar creativiteit en communicatie al niet tot kunnen leiden. Een ideale wereld waar in dit geval elke leerling tot leren komt.

EIGENSCHAPPEN VAN EFFECTIEVE LEERLINGEN NUMMER 7: HOUD DE ZAAG SCHERP

In het bos is een boswachter aan het zagen. Hij zaagt zich suf.

‘Hoe lang bent u al bezig?’

‘Meer dan vijf uur,’ antwoordt hij. ‘Ik ben kapot, dit is loodzwaar!’.

‘Maar… waarom stopt u niet even om de zaag weer scherp te maken?’ ‘Dan gaat het een stuk sneller.’

De boswachter antwoordt: ‘Daar heb ik geen tijd voor, ik moet nog veel te veel zagen…’

De zaag scherphouden betekent dat de leerling het gereedschap moet onderhouden waar hij  mee werkt……. zichzelf. De leerling behaalt het meeste resultaat als hij weet hoe hij leert en de manieren toepast om effectief te leren.


 

Wil je zelf aan de slag met Engels?

Wil je zelf als professional het verschil maken ?

Of heeft u een zoon of dochter voor wie het Engels erg lastig is.

Het hebben van dyslexie brengt een extra struikelblok met zich mee. De taal is van zichzelf al ontransparant en dat maakt het voor iemand met dylexie dubbel zo moeilijk.

Bij Getting Ahead zijn we gespecialiseerd in deze combinatie en helpen we steeds meer leerlingen om de stof eigen te maken.

 


Hoe breng je je Engels naar een hoger niveau

 

Geïnspireerd – Abonneer je dan gratis op Inspiration – Iedereen kan Engels leren, het 2-wekelijkse E-zine met makkelijk toepasbare tips.

Als dank ontvang je dan het e-book “Engels voor dyslecten” na inschrijving

Schrijf je hier in!

 

 


 

Carolien Poels - Getting Ahead
Carolien Poels

Carolien Poels is lerares Engels en kernvisie coach. Ze heeft zich gespecialiseerd in (beelddenken) visueel- en gevoelsmatig denken en dyslexie. Carolien combineert haar kennis van de Engelse taal met inzichten in andere manieren van leren. Zo stelt ze veel mensen in staat om inzicht te krijgen in de grammatica en helpt hen bij het aanleren van het geschreven woord. 


Wil je dit verhaal gebruiken? Je mag dit artikel overnemen met een werkende link naar de website en met de vermelding van de naam (Carolien Poels van Getting Ahead – Engels Beelddenken Dyslexie Effectief leren) Voor meer informatie kun je terecht op http://www.gettingahead.nl of mail je naar carolienpoels@gettingahead.nl.

Carolien Poels

Ik ben Cambridge docent Engels, kernvisie en snel leren = leuk leren coach en niet te vergeten ervaringsdeskundige. Ik ben expert op het gebied van dyslexie en Engels. Mijn missie is om Engels toegankelijk te maken voor visueel ingestelde leerlingen. Ik wilde graag weten waarom het voor deze leerlingen meer dan gemiddelde moeite kost om Engels te leren. Door het waarom duidelijk te hebben, kan er nu gericht gewerkt worden aan verbetering. Dyslexie hoeft geen belemmering te zijn om Engels te leren.

Geef een reactie

Sluit Menu