Engels leren met dyslexie?

engels leren met dyslexie

Afgelopen zaterdag was er weer een mooi evenement. De Dag van de Dyslexie in Deventer. Een prachtig moment om inspirerende mensen samen te hebben om leerlingen te voorzien van hulpmiddelen en om van gedachten te wisselen met andere begeleiders op dit gebied. Allerlei gedreven mensen die ieder op hun manier de wereld van de scholier een beetje mooier probeert te maken. De bezoekers kregen dit jaar antwoord op de vraag hoe je door het voortgezet onderwijs heen komt als leerling met dyslexie. Mijn presentatie ging over de combinatie Engels en dyslexie. Want hoe doe je dat nu Engels leren met dyslexie? Deze combinatie levert namelijk veel problemen op voor leerlingen in het voortgezet onderwijs.

Om antwoord te krijgen op dit probleem moet je eerst beseffen dat de leerlingen waar we het over hebben een andere voorkeursdenkwijze hebben en daardoor een andere leerstrategie. Zodra de leerling dit zelf ook doorheeft en weet hoe dit voor hem of haar werkt zal je ze met sprongen voor uit zien gaan. Engels leren met dyslexie… dat kan met de juiste benadering.

Wat zijn dan de specifieke problemen waar leerlingen met dyslexie tegenaan lopen bij het leren van Engels?

  • Beperkte kennis van de uitspraak
  • Moeite met het onthouden van de te leren woordjes
  • Beperkte woordenschat
  • Moeite met spellen
  • Beperkt inzicht in woordopbouw
  • Moeite met het herleiden van woordbetekenissen
  • Onvoldoende resultaat van intensief oefenen

Dit zijn allemaal zaken die je met de juiste benadering kunt aanleren. Als er meer kennis is op deze vlakken zul je verbetering zien bij alle taalvaardigheden. Moeite met tekstverklaren heeft namelijk niet alleen te maken met leestrategieën. Het valt en staat bij woordenschat. Zelfs bij een gemiddelde toets zie ik veel leerlingen stranden op het gebrek aan woordenschat. Ze hebben dan de woorden goed geleerd van dat hoofdstuk maar weten niet wat de rest van de zin betekent en kunnen dus ook niet goed bepalen welk woord in welke zin thuishoort. Als je de vraag boven een opdracht bijvoorbeeld niet begrijpt kun je je voorstellen dat een goed antwoord geven ook lastig is.

Dit inzicht is voor leerlingen cruciaal. De woordenlijsten leer je met een reden. Een reden die verder gaat dan de eerstvolgende toets. Ik kan ook geen wiskunde sommen maken als ik de formules niet ken. (Niet dat de formules in mijn geval echt een hulpmiddel zijn… 😉)

Het waarom is voor de leerlingen een groot vraagstuk en met de juiste antwoord op hun waarom-vraag kun je de motivatie vergroten. Ze weten dan waarvoor ze het aan het doen zijn.

Wil je weten hoe het werkt Engels leren met dyslexie? Reserveer dan een lezing of volg de workshop. Er is ook een training voor onderwijsprofessionals waar we dieper op het onderwerp in gaan. Meer informatie vind je op: www.dyslexieacademy.nl of neem contact op info@dyslexieacademy.nl


Wil je zelf aan de slag met Engels?

Wil je zelf als professional het verschil maken ?

Of heeft u een zoon of dochter voor wie het Engels erg lastig is?

Het hebben van dyslexie brengt een extra struikelblok met zich mee. De taal is van zichzelf al ontransparant en dat maakt het voor iemand met dylexie dubbel zo moeilijk.

Bij Getting Ahead zijn we gespecialiseerd in deze combinatie en helpen we steeds meer leerlingen om de stof eigen te maken. Er is ook een webshop met handige hulpmiddelen. De Dyslexie Academy is onderdeel van Getting Ahead en de plek voor al uw trainingen op het gebied van Engels en Dyslexie.

 


Hoe breng je je Engels naar een hoger niveau

 

Geïnspireerd – Abonneer je dan gratis op Inspiration – Iedereen kan Engels leren en ontvang de E-zine met makkelijk toepasbare tips.

Als dank ontvang je dan het e-book “Engels voor dyslecten” na inschrijving

Schrijf je hier in!

 

 


 

Carolien Poels - Getting Ahead
Carolien Poels is taalcoach Dyslexie en Engels.
Als lerares raakte ze geïnteresseerd in waarom sommige leerlingen meer dan gemiddelde moeite hebben met het leren van Engels. Ze heeft zich gespecialiseerd in beelddenken en kinesthetisch denken. In haar praktijk begeleidt ze als leerlingen met dyslexie of andere beelddenkende en kinesthetisch denkende leerlingen. Ze helpt hen om zich met hun rechtsgeoriënteerde denkvoorkeur staande te houden in een linksgeoriënteerde wereld. Verder zijn er trainingen op het gebeid van Dyslexie en Engels voor leerlingen – ouders – professionals. Zo kan bijvoorbeeld grammatica begrepen worden en woordjes geleerd voor de opbouw van de woordenschat. Tijdens de lezingen leer je: Hoe kun je Engels leren met dyslexie?

 

Geef een reactie

Sluit Menu