Engels leren spreken – Hoe doe je dat?

Engels leren spreken – Hoe doe je dat?

DRIEHOEK VAN TAALVAARDIGHEID

GRAMMATICA

Om Engels te leren spreken hebben we 3 dingen nodig Woordenschat – Grammatica en Uitspraak. We besteden op school heel veel aandacht aan de grammatica. Dat is op zich heel logisch want om een goede zin te kunnen maken hebben we kennis nodig van zinsopbouw – tijden en andere structuren. Ik moet namelijk van te voren gaan bedenken wat ik nu eigenlijk wil zeggen. Ik moet weten wat ik wil bereiken.

  • Heb ik een vraag?
  • Wil ik iemand een opdracht geven?
  • Heb ik een opmerking?
  • Wil ik iemand een compliment geven 🙂
  • Heb ik informatie nodig?
WOORDENSCHAT

Willen we Engels leren spreken dan hebben we niet genoeg aan enkel grammatica want hoe kan ik de perfecte zin maken als ik geen woorden heb om in die zin te plaatsen. Daarom heb ik woordenschat nodig. Hoe meer woorden ik weet – hoe mooier mijn zin kan worden. Aan deze combinatie wordt op school veel aandacht geschonken. De leerlingen moeten allerlei grammatica constructies leren in combinatie met lijsten en lijsten aan woordjes ;).

UITSPRAAK

Het onderdeel dat dan soms een beetje achter gesteld is, is de uitspraak. Deze uitspraak is echter een cruciaal onderdeel van de driehoek van taalvaardigheid Grammatica – Woordenschat – Uitspraak. Ik kan namelijk de meest ingewikkelde woorden kennen en de meest fantastische zinnen bedacht hebben maar als ik niet weet waar de klemtoon ligt of hoe ik het woord uberhaupt uitspreek dan kan ik nog geen gesprek voeren. Wil ik goed Engels leren spreken dan heb ik ook een goede uitspraak nodig.

DOEL

Ik zei het in het begin al er moet een doel zijn. De leerlingen moeten weten waar ze mee bezig zijn. Waarom moet ik weten wat het verschil is tussen de present simple en de present continuous? Om dat het daarmee oa aangeeft hoe vaak iets gebeurt. Oh…… Waarom moet ik al die woordjes uit mijn hoofd leren? Omdat je dan een gesprek kan voeren of een gesprek kan volgen. Je leesvaardigheden worden getest middels een leestest. Je luistervaardigheden door middel van een luistertoets en je schrijfvaardigheid met een bijvoorbeeld een brief. Verder word je spreekvaardigheid getest middels een mondeling examen. Dit klinkt wellicht allemaal erg voor de hand liggend en logisch maar er zijn genoeg leerlingen die niet snappen waarom ze dingen aan het leren zijn. De grammatica is niet een doel op zich. De woordenlijsten zijn er niet omdat we andere denken dat ze zich vervelen 🙂 of omdat wij als docent dat nu zo leuk vinden maar omdat het onderdelen zijn in het grotere geheel – Engels leren spreken.

SAMENHANG UITSPRAAK EN WOORDBEELD

Zoals jullie inmiddels weten (omdat ik dat keer op keer aanhaal :)) is er in het Engels een groot verschil tussen het woordbeeld en de klank. Als je dan bedenkt dat we te maken hebben met leerlingen die uberhaupt problemen met het omzetten van letters in klanken en klanken in letters dan moeten deze twee onderdelen stelselmatig apart aangeleerd worden om tot een versmelting te komen. We gaan er te veel van uit dan de uitspraak een automatisch gevolg is van de twee andere pijlers van de driehoek.

VROEG BEGINNEN MET ENGELS LEREN SPREKEN

Begin hier vroeg mee! Als je pas wacht tot de de mondelingen examens voor de deur staan zijn er te veel eigen fonetische uitspraken ingeslepen. Hoe vroeger je in de klas leert praten, hoe makkelijker en gewoner het wordt.

Maak gebruik van deze lijst met websites waar een schat aan artikelen te vinden is die aansluiten bij de interesses van de leerlingen en die gebruikt kunnen worden bij het Engels leren spreken. Goed Engels leren spreken – Zo leer je dat!

HANDIGE WEBSITES VOOR SPREEKVAARDIGHEIDSOPDRACHTEN

Stop met het worstelen met de Engelse grammatica tijden!
Deze mindmaps gaan er voor zorgen dat ook jouw zoon of dochter de Engelse grammatica tijden gaat snappen. Je ontvangt dan ook regelmatig tips en trucs die hierbij helpen.

Geef een reactie

Sluit Menu