Examens – Hoe bereid je je het best voor?

Examens - hoe bereid je je het best voor

Relaxthee, peptalks, klavertjes vier zoeken, bergen chips en chocolade …. De examens komen er weer aan….. (of is een standaard weekend voor jou J). Zie je angsten onder ogen en bedenk wat je angsten precies zijn. Wellicht heb je last van twijfels – twijfels over jezelf of twijfels of het je gaat lukken. Wellicht hebt je last van stress. De meeste garantie op succes heb je met een gedegen voorbereiding en een uitgedachte examentactiek. Examens – Hoe bereid je je het best voor?

Het examen is bedoeld om te testen of de stof van de afgelopen jaren goed beheerd. Je moet laten zien dat je minstens de helft van al de stof kent + 10%. Zo klinkt het best haalbaar. Hoe bereid je je het best voor?

SPANNING?

Het is heel normaal om je gespannen te voelen voor een examen. Spanning hoeft niet slecht te zijn. Spanning houdt je scherp. Maar wat te doen als je gepieker negatieve invloed gaat uitoefenen op je prestaties. Gedachtes als “Het lukt me toch niet”, “Ik haal toch nooit genoeg studiepunten”, of “Help, ik weet niets meer!” zijn enkel ondermijnende gedachten die je aandacht weghalen bij je toets.

DE KRACHT VAN JE GEDACHTEN

Hoe zie jij jezelf? Hoe zie jij de wereld? Is het glas vaker half vol of half leeg? De manier waarop jij tegen jezelf en je vermogens aankijkt heeft invloed op je gedachten. Als je een slecht zelfbeeld hebt en er gebeurt iets slechts dan blijf je hangen in dit mindere zelfbeeld. Bedenk een krachtige, positieve gedachte waar je echt in gelooft. Het doel hiervan is om je geloof in jezelf te vergroten. Je onderbewustzijn luistert namelijk naar woorden en niet naar feitelijke waarheden. Het gelooft dus wat jij tegen jezelf zegt, zijn dit negatieve woorden dan worden deze voor waarheid aangenomen. Als je vaak tegen jezelf zegt dat je iets toch niet kunt, dan ga je daar vanzelf in geloven. Dit werkt ook andersom. Iemand met veel zelfvertrouwen, gelooft in zichzelf en neemt dit dus voor waarheid aan. Je moet wel realistisch blijven, want het zijn geen toverspreuken.

BEREID JE GOED VOOR

Begin op tijd met leren! Als je weet hoe lang jouw ideale leerblok is en wat je leert in die tijd, kun je plannen hoeveel leerblokken (dus hoeveel tijd) je nodig hebt om je de stof voor het examen eigen te maken. Maak een duidelijke examenplanner. Het overzicht zal je de broodnodige rust brengen. Angstig makende gedachten kunnen je ervan weerhouden om op tijd te beginnen, maar stel het niet uit tot het allerlaatst. Je mogelijke angsten kunnen er ook voor zorgen dat je inzet vermindert want het gaat je toch lukken dus waarom zou je al die inspanning leveren. Een optimale voorbereiding levert je zelfvertrouwen en rust.

WEET WAT JE KUNT VERWACHTEN

Je hebt effectief geleerd. De stof en de verbanden worden beheersd. Je kunt de stof hardop aan iemand anders vertellen zodat je weet dat je de stof beheerst. Wat er van je verwacht wordt is bij je bekend. Als je weet wat er van je verwacht wordt, kun je je beter voorbereiden en dat helpt om je zelfvertrouwen te vergroten. Studenten die succesvol zijn op examens weten wat er van ze verwacht wordt en weten wat er getest wordt.

STUDEER ACTIEF

Als je je bedenkt dat je 90% onthoudt van wat je ziet, zegt en doet moet je op verschillende manieren bezig zijn met de lesstof. Maak gebruik van mindmaps om samenvattingen te maken. Hierin kun je gebruik maken van kleuren, symbolen en beelden. Onderwerpen die je kunt visualiseren, horen, proeven, ruiken of voelen onthoud je makkelijker. Wees kritisch naar jezelf en test jezelf aan de hand van oude tentamens of beschikbaar gestelde proefexamens. Zo heb je nog tijd om aan je zwakke plekken te werken.
Er is een tijd voor studeren en een tijd voor ontspanning
Er moet een goede balans zijn tussen studeren en vrije tijd om gemotiveerd te blijven. Plan de ontspanningsmomenten in je examenplanner. Gun jezelf deze rust in deze drukke, spannende tijd. Het is belangrijk dat je in goede conditie bent, dan bedoel ik in dit geval een goede mentale conditie.

ZORG VOOR EEN GOEDE NACHTRUST

Een goede nachtrust is hierbij belangrijk. Het doel van slaap is oa. om dingen van de dag te verwerken en om informatie op te slaan. Dus in plaats van tot in de vroege uurtjes door te leren is het verstandiger om op tijd te gaan slapen om je hersenen in staat te stellen al de stof vast te leggen. Slaap is dus een belangrijk onderdeel van het voorbereiden.

Succes! 😊


Wil je zelf aan de slag met Engels?

Wil je zelf als professional het verschil maken ?

Of heeft u een zoon of dochter voor wie het Engels erg lastig is.

Het hebben van dyslexie brengt een extra struikelblok met zich mee. De taal is van zichzelf al ontransparant en dat maakt het voor iemand met dylexie dubbel zo moeilijk.

Bij Getting Ahead zijn we gespecialiseerd in deze combinatie en helpen we steeds meer leerlingen om de stof eigen te maken.

 


 

Carolien Poels - Getting Ahead
Carolien Poels

 

Carolien Poels is lerares Engels en kernvisie coach. Ze heeft zich gespecialiseerd in (beelddenken) visueel- en gevoelsmatig denken en dyslexie. Carolien combineert haar kennis van de Engelse taal met inzichten in andere manieren van leren. Zo stelt ze veel mensen in staat om inzicht te krijgen in de grammatica en helpt hen bij het aanleren van het geschreven woord. 

 

 

 

 

 


Wil je dit verhaal gebruiken? Je mag dit artikel overnemen met een werkende link naar de website en met de vermelding van de naam (Carolien Poels van Getting Ahead – Engels Beelddenken Dyslexie Effectief leren) Voor meer informatie kun je terecht op http://www.gettingahead.nl of mail je naar carolienpoels@gettingahead.nl.

 

Deze post heeft een reactie

Geef een reactie

Sluit Menu