Examens – Hoe houd je je hoofd koel?

examen voorbereiding

Het is heel normaal om je gespannen te voelen voor een examen. Dat houd je scherp. Maar wat te doen als je gepieker negatieve invloed gaat uitoefenen op je prestaties. Op de dag van het examen moet je laten zien wat je weet – laten zien dat je de stof beheerst.  Hoe houd je je hoofd koel?

DE KRACHT VAN DE GEDACHTEN

Stop met piekeren! Gedachten zijn een krachtig middel in het creëren van een werkelijkheid. Denk jij maar vaak genoeg dat je iets kunt, dan is de kan groot dat het je ook gaat lukken. Jezelf dingen gaan verwijten of aan je uitslag twijfelen mag best na het examen maar heeft geen enkele zin tijdens het examen. Schrijf ze in je hoofd op een papiertje en gooi het vervolgens weg. Breng je aandacht vervolgens weer terug naar het examen.

DE TACTIEK BIJ MULTIPLE CHOICE

Stappenplan voor het benaderen van multiple choice vragen.

  1. Neem je tijd om goed op aanwijzingen in de antwoorden te kijken.Welk antwoord past beste bij de vraag. Wat staat er letterlijk in de tekst, Niet jouw mening of voorkennis.
  2. Je kunt er altijd gelijk 2/3 wegstrepen. Zo blijven er twee over. Deze ga je goed lezen en letten op de sleutelwoorden. Weet wat de werkwoorden betekenen.
  3. Zorg ervoor dat je uiteindelijk alle vragen hebt beantwoord.Zelfs bij twijfel omcirkel je een antwoord. Wie weet is hij goed.

Pas op met het verbeteren van antwoorden. Je eerste ingeving is vaak de goede. Verbeter alleen als je 100% overtuigd bent van een fout. Verbeter nooit uit zenuwen of twijfel!

SURVIVAL TIPS TIJDENS HET EXAMEN

  • Neem iets te eten en te drinken mee. Bijvoorbeeld een banaan.
  • Twee pennen, twee potloden, gum en highlighters
  • Laat je niet van de wijs brengen door de negatieve gevoelens van anderen.

Niemand heeft wat aan de opmerkingen:

“Ik ben zo zenuwachtig, ben jij ook zo zenuwachtig?”. “Ik heb gehoord dat het heel moeilijk is”.

  • Doe je mooiste kleren aan. Echt dit helpt om je zeker te voelen 😊
  • Heb een powerboost klaar voor gebruik.

“Ik heb me goed voorbereid”. “Mijn toets strategie werkt”. “Ik kan dit”.

MAAK GEBRUIK VAN EEN VAST EXAMENROUTINE

Met een vaste routine sta je jezelf toe om de vragen aandachtig door te lezen en je bent vervolgens in staat om zorgvuldig tot een volledig antwoord te komen. Angst kan je ertoe verleiden om het geheel af te gaan raffelen. Geef hier niet aan toe. Een paar keer heel bewust diep ademhalen zorgt ervoor dat de rust weer terugkeert. Bedenk een zinnetje die je terug jezelf zegt op dat moment. Bijvoorbeeld:

  • Ik lees de vraag goed eerst goed
  • Neem rustig de tijd om na te denken
  • Ik let goed op de sleutelwoorden, net zoals ik geoefend heb

IRRITATIE

Ik las laatst nog een handige tip: Uit wetenschappelijke studies blijkt dat boosheid je intelligentieniveau tijdelijk naar beneden haalt. Denk maar eens aan een woedeaanval, dan komen nooit je beste kwaliteiten naar boven. Niemand heeft dus briljante antwoorden op die momenten. Probeer daarom zo relaxt mogelijk te zijn voor je examen

Windt je ook niet op tijdens het examen. Irritatie over je buurman, de lesstof of je eigen twijfels of onzekerheden hebben geen plaats tijdens het examen. Neem er bewust afstand van.

ONTSPANNINGSOEFENING

Deze spanning heeft een reden; het zorgt ervoor dat je alerter bent. Het verbetert je lichamelijke en geestelijk reacties. Het bevordert je prestaties. Een ontspanningsoefening kan ook helpen. Kijk hier eens naar:

  • Ga rechtop zitten.
  • Benen naast elkaar
  • Voeten plat op de grond
  • Rug tegen de rugleuning
  • Schouders los laten hangen
  • Vingertoppen tegen
  • Doe je ogen dicht
  • Concentreer je op je ademhaling
  • Haal een paar keer diep adem
  • Voel je rustiger worden

ANDERE HULPMIDDELEN

Bepaald eten kan je ook helpen bij het onder controle houden van die spanning.

  • Bananen – helpen tegen de zenuwen
  • Chocola – helpt tegen alles volgens vrouwen maar volgens wetenschappers ook tegen (examen) stress
  • Thee – helpt ontspannen. Pas op met liters thee achteroverslaan 5 minuten voor het examen, want dan heb je weer andere problemen….
  • Kauwgom / pepermunt – helpt je concentreren.
  • Absoluut geen goed plan is energiedrank vlak voor het examen. Weliswaar krijg je op dat moment, maar daarna kun je je juist extra slap en futloos voelen. Niet handig tijdens een examen dat 2,5-3 uur duurt.

SLAAP / NACHTRUST

Ik heb het al eerder gezegd. Het lijkt waarschijnlijk een cliché maar toch kun je je indenken dat uitgeslapen zijn voor een 3 uur durend examen best belangrijk is. Het vermogen om je 2,5 tot 3 uur te concentreren vergt veel van iemand.

 

Succes! 😊


Hoe breng je je Engels naar een hoger niveau

 

Geïnspireerd – Abonneer je dan gratis op Inspiration – Iedereen kan Engels leren, het 2-wekelijkse E-zine met makkelijk toepasbare tips.

Als dank ontvang je dan het e-book “Engels voor dyslecten” na inschrijving

Schrijf je hier in!

 

 


 

Carolien Poels - Getting Ahead
Carolien Poels

Carolien Poels is lerares Engels en kernvisie coach. Ze heeft zich gespecialiseerd in (beelddenken) visueel- en gevoelsmatig denken en dyslexie. Carolien combineert haar kennis van de Engelse taal met inzichten in andere manieren van leren. Zo stelt ze veel mensen in staat om inzicht te krijgen in de grammatica en helpt hen bij het aanleren van het geschreven woord. 

 

 

 

 


Wil je dit verhaal gebruiken? Je mag dit artikel overnemen met een werkende link naar de website en met de vermelding van de naam (Carolien Poels van Getting Ahead – Engels Beelddenken Dyslexie Effectief leren) Voor meer informatie kun je terecht op http://www.gettingahead.nl of mail je naar carolienpoels@gettingahead.nl.

(meer…)

Geef een reactie

Sluit Menu