Goed opstarten – Hoe doe je dat?

Goed opstarten – Hoe doe je dat?

GOED OPSTARTEN – HEEL BELANGRIJK!

Alle scholen zijn inmiddels begonnen. De ene leerling heeft er net de eerste week opzitten of is al een aantal weken bezig. Hoe zorg je nu dat ze gelijk goed beginnen en niet de rest van het schooljaar het gevoel hebben dat ze achter de feiten aan lopen. Goed opstarten is belangrijk. Als je goed begint aan het schooljaar heb je daar de rest van het jaar plezier van. Maar hoe doe je dat? Een goed begin is het halve werk toch? Dus laten we eens kijken hoe dat gaat.

Ik zal een aantal tips bespreken waarmee ze gelijk goed opstarten en het gevoel hebben alles onder controle te hebben. Hoe heerlijk is dat gevoel 🙂

PLANNEN – HOE DOE JE DAT?

Vul het nieuwe rooster en alle andere activiteiten zoals training, relaxen, huishoudelijke klusjes en je kamer opruimen 😉 in op een weekplanning. Hiervoor zijn verschillende handige producten op de markt. Zo heb je overzicht van hoe je week eruit ziet en kom je niet voor verassingen te staan. Aan de hand hiervan kun je per dag gaan inplannen welke vakken en taken er gedaan moeten worden. Zo weet je ook op welke dagen je vooruit moet werken om dat je op een andere dag minder tijd hebt.  

WANNEER IS DE EERSTE TOETSWEEK?

Het is heel handig om te beseffen dat huiswerk maken eigenlijk de voorbereiding is op een toets of een toetsweek. Als je eenmaal weet hoeveel tijd je dit scheelt voor een proefwerk(week) wil je niet anders meer ;). Maak van alle woordjes die je moet leren kaartjes https://engelsvoordyslecten.nl/woorden-leren/ . Zo leer je effectief, houd je de woordjes beter en hoe je ze voor de toets alleen te herhalen. Een heel belangrijk onderdeel van goed opstarten is overzicht in wat er wanneer gaat gebeuren.    

SNELLEZEN

Kun jij al snellezen? Of ben je als ouder of begeleider in ieder geval bekend met de voordelen van snellezen. Snellezen is niet bedoeld om te lezen voor je plezier maar om sneller te lezen. Dit spreekt leerlingen met dyslexie al snel aan want lezen doet niet iedereen voor zijn plezier. De gedachte dat er dus iets bestaat dat hen hier snel meer klaar laat zijn spreekt dan ook tot de verbeelding. Het snellezen zal helpen om met vakken als geschiedenis, aardrijkskunde of maatschappijleer maar zeer zeker ook bij tekstverklaringen. De leerlingen zijn vaak traag met lezen en komen zo in tijdgebrek. Leerlingen met dyslexie die in aanraking komen met snellezen gaan stuk voor stuk allemaal sneller lezen. Het snellezen omarmt namelijk hele woordbeelden. Ze hoeven niet meer op spreeksnelheid te lezen en elke lettergreep afzonderlijk uit te spreken maar kunnen zich nu concentreren op hele woordbeelden. Iets waar ze veel sterker in zijn. Het heeft al veel leerlingen geholpen.   

MINDMAPPEN

Het maken van samenvattingen met mindmappen is ideaal voor leerlingen die visueel zijn ingesteld. Het stelt hen in staat om leren volgens hun eigen leerstijl. Het leert de leerlingen om verbanden te zien. Dit scheelt zoveel tijd bij het leren voor een toets. Ook hier geldt dat een overzicht helpt bij het creëren van inzicht. Een goede mindmap beantwoord de volgende vragen: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe? Bij mindmappen denken mensen vaak alleen aan vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, biologie of maatschappijleer. Maar het is ook uitermate geschikt voor het creëren van inzicht in taal. Ook hier gelden de bovenstaande vragen. De leerling moet namelijk weten waarom ze iets moeten doen en een van de manieren om inzicht te krijgen in grammatica is om uit te leggen waar grammatica voor dient. Wil jij zien hoe ik de grammatica tijden heb omgezet in mindmaps en antwoord geef op de bovenstaande vragen? Vraag dan het gratis e-boek aan : https://dyslexieacademy.nl/engels-dyslexie-hoe-gaat-dat-samen/

GOEDE HUISWERKPLEK

Je kunt alleen maar zorgen voor rust en overzicht als je dat doet in een kamer die de leerling in staat stelt om ze te werken. Zorg dus voor een ruime, overzichtelijke, opgeruimde huiswerkplek. Zorg dat alles netjes bij elkaar ligt en op een vaste plek zodat je niet eerst moet gaan zoeken waar je spullen liggen. Dat is kostbare tijd die verloren gaat.

MAAK GEBRUIK VAN KLEUREN

Maak gebruik van kleuren. Kleuren helpen niet alleen bij het ordenen van informatie in je hersenen maar is het ook visueel heel overzichtelijk. Je ziet letterlijk in een oogopslag wat er voor welk vak gedaan moet worden. Gebruik daarom altijd kleuren in je planningen en  mindmaps. Voor de creatievelingen kun je ook afkortingen vervangen door pictogrammen. Zo kunnen ze hun creativiteit gebruiken om inzicht te krijgen in hun huiswerk. Binnen de taal zijn kleuren ook super handig bij het leren van woordjes bijvoorbeeld. Hierboven verwees ik al naar een artikel over het leren van woordjes en daar kun je lezen hoe je kleuren kunt inzetten om woordjes effectief te leren.

ZOALS IK AL VAKER HEBT BENADRUKT ……. er is geen magische formule om Engels te leren als leerling met dyslexie maar met een andere benadering en nadruk op inzicht krijgen in het waarom van zaken zullen de inspanningen WEL resultaat opleveren.

Met behulp van deze tips kunnen leerlingen goed opstarten.

                   Wees creatief! 😊 Succes!

Wil je gratis tips en updates over nieuwe producten? Je ontvangt dan ook het e-book “Engels & Dyslexie – Hoe gaat dat samen?”

* indicates required
Email Format

Geef een reactie

Sluit Menu