Leesvaardigheid – hoe oefen je dat?

Leesvaardigheid – hoe oefen je dat?

De volgende tips kunnen je helpen bij het maken en begrijpen van leesteksten. Want leesvaardigheid – hoe oefen je dat? Lees ze goed door en ga er mee aan de slag. Met een stappenplan kun je de tekst technisch gaan benaderen. Je leest het stuk waarschijnlijk niet voor je plezier maar om een goed cijfer te halen, op deze manier moet je het ook benaderen. De vaardigheid van snellezen kun je hierbij ook helpen om sneller te lezen en beter geconcentreerd te zijn.

Wat te doen voordat je gaat lezen?

Voordat je gaat lezen, is het belangrijk dat je je eerst een beeld gaat vormen van de tekst. Ga het visualiseren om beter inzicht te krijgen in het verhaal. Verder moet je weten wat voor een soort tekst het is? Is het een advertentie / ingezonden stuk / artikel, enzovoort?

  • Bekijk de titel van de tekst
  • Kijk naar de de plaatjes bij de tekst
  • Bestudeer de tussenkopjes (cursief,vetgedrukt of GROTER gedrukt
  • Bekijk de opdracht zodat je kunt bepalen hoe je gaat lezen

Welke manieren van lezen zijn er?

Lezen kun je namelijk op verschillende manieren doen:

  • Skimmen: Lees de introductie en de eerste en laatste zin van een alinea omdat daar vaak de hoofdzaken in vermeld worden. Dit kan door opvallende zaken te onderstrepen of markeren in een kleur.
  • Scannen: je gaat op zoek naar specifieke informatie. Zodra deze gevonden is, hoef je  niet verder te zoeken.
  • Intensief lezen: je gaat de tekst woord voor woord lezen.

Hoe ga je een tekst lezen?

Aan de hand van de opdracht bepaal je hoe je gaat lezen.

  • Bij een vraag over de hele tekst, moet je skimmen. Je gaat op zoek naar aanwijzingen (sleutelwoorden-synoniemen) voor het antwoord.
  • Bij vragen naar bepaalde informatie, ga je scannen. Je gaat heel specifiek alleen scannen op die betreffende informatie.
  • Bij meerkeuzevragen, staan de vragen meestal gewoonlijk op volgorde. Je hoeft dan alleen het stukje te lezen waar jij denkt dat het antwoord staat. Het beste is om vervolgens zelf een antwoord te geven en dit vergelijken met de antwoorden die op papier staat. Bedenk dat er altijd 2 antwoorden gelijk fout zijn en bij de 2 overgebleven hebben ze vaak andere woorden gebruikt als in de tekst. Vandaar dat het handig is als je het in eigen woorden beschrijft.
 

Leesvaardigheid Tip 1: hoe om te gaan met onbekende woorden

Bij een vreemde taal heb je geen invloed op de woorden die worden gebruikt door de schrijver of spreker. Er zullen woorden gebruikt worden die je niet kent. Met kennis van 90% van de woorden zul je de tekst begrijpen. Maar als er meer dan 10% woorden in voor komen  die je niet kent, zul je moeite hebben met het begrip.

Je hoeft alleen niet altijd gelijk naar een woordenboek te grijpen om de tekst te begrijpen.

 

Trucs om de betekenis te achterhalen:

  • Eerst de betekenis raden aan de hand van de rest van de zin
  • Lijkt het wellicht op een Nederlands woord of op een andere taal
  • Vervolgens kun je altijd nog naar het woordenboek grijpen

 

Leesvaardigheid Tip 2: Waarom zijn signaalwoorden belangrijk?

Signaalwoorden zijn hele belangrijke woorden die het verband in een zin aangeven. Kennis van deze woorden vergroten je woordenschat en begrip van teksten. Deze kennis is onmisbaar voor elke leerling.

Leer door middel van de gebruikte signaalwoorden de verbanden in het verhaal te zien en oefenen met het scheiden van belangrijke en onbelangrijke informatie (hoofdzaken van bijzaken leren scheiden)

Leesvaardigheid Tip 3: Wanneer gebruik je een woordenboek?

In sommige instanties mag je een woordenboek erbij houden en zul je geneigd zijn om woorden te gaan opzoeken maar dit kost in veel gevallen veel kostbare tijd. Bedwing deze behoefte dan ook zoveel mogelijk?

  • Bepaal of het een belangrijk kernwoord is waardoor het missen van het begrip van dit woord beantwoorden van de vraag niet mogelijk is
  • Staat het antwoord in dat stuk tekst en is dat onbekende cruciaal voor het begrip

 

leesvaardigheid Tip 4: Kennis van de woordsoorten

  • Werkwoorden
  • Zelfstandige naamwoorden
  • Bijvoeglijke naamwoorden

 

to comprehend (werkwoord)

comprehension (zelfstandig naamwoord)

comprehensive (bijvoeglijk naamwoord)

Handige websites om het lezen te stimuleren:

Handige websites om toetsen te oefenen:


Carolien Poels is lerares Engels. Ze heeft zich gespecialiseerd in visueel- en gevoelsmatig denken (beelddenken) en dyslexie. Carolien combineert haar kennis van de Engelse taal met inzichten in andere manieren van leren. Zo stelt ze veel mensen in staat om inzicht te krijgen in de grammatica en helpt bij het aanleren van het geschreven woord. Samen gaan we aan de slag om zelfverzekerd voor de dag te komen. 

Carolien Poels

Ik ben Cambridge docent Engels, kernvisie en snel leren = leuk leren coach en niet te vergeten ervaringsdeskundige. Ik ben expert op het gebied van dyslexie en Engels. Mijn missie is om Engels toegankelijk te maken voor visueel ingestelde leerlingen. Ik wilde graag weten waarom het voor deze leerlingen meer dan gemiddelde moeite kost om Engels te leren. Door het waarom duidelijk te hebben, kan er nu gericht gewerkt worden aan verbetering. Dyslexie hoeft geen belemmering te zijn om Engels te leren.

Dit bericht heeft 3 reacties.

  1. Marianne Harmsen

    Beste Carolien,

    Mijn dochter zit momenteel in 6 VWO en is dyslectisch. Met teksten en luisterteksten (zeker in Engels) heeft ze oneindig veel moeite. Zo had zij vorige week een herexamen (pta proefwerk), nog van VWO5, waar zij in eerste instantie een 3 voor scoorde. Haar herexamen was niet veel beter, ze scoorde een 3.2 Ik voel haar machteloosheid. Ze is na de uitslag met de docent gaan zitten en heeft de teksten nog eens doorgenomen. Het schijnt dat zij te snel conclusies trekt en de info uit de tekst niet werkelijk in zich op kan nemen. Bedoel je dit met beeldlezen? Ik maak me zorgen of zij haar diploma wel zal halen hierdoor.
    Wat kan zij het beste doen om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de examens?

    1. Wat je veel ziet is dat ze te veel doordenken. Ze moeten zich meer beperkten tot de tekst. Ze zien allerlei mogelijkheden en constructies die wellicht in de tekst helemaal niet besproken worden. Het helpt om ze via een cursus snellezen de tekst beter in zich op te laten nemen of om te werken met leeslinialen om zo de aandacht te concentreren naar een plek. Naast deze zaken werk ik met deze leerlingen altijd aan lees strategieën. Dit zijn concrete, structuren waar je ze
      naar laat zoeken en zo verzanden ze niet zo snel meer in alle mogelijkheden die ze zichzelf voor de geest halen als mogelijke antwoorden. Waar staat jouw antwoord in de tekst? Kijk maar eens op https://dyslexieacademy.nl/examentraining-leesvaardigheid/

Geef een reactie