Rust, Reinheid & Regelmaat

Rust, Reinheid & Regelmaat

Ik zat te denken hoeveel een goede leerstrategie eigenlijk te maken heeft met de 3’s: Rust, Reinheid & Regelmaat. Je hebt het me al vaker horen zeggen en dat is dat een leerling met dyslexie beter leert met overzicht en structuur. Die gedachtegang heeft niet alleen te maken met HOE de lesstof AANGEBODEN wordt maar ook met HOE de lesstof AANGELEERD wordt en WAAR deze aangeleerd wordt. Je kunt niet overzichtelijk werken als de plek waar je dit probeert te doen een grote puinhoop is.   

Dit keer gaan we daarom ook eens kijken naar de huiswerkplek. Hoe ziet een goede huiswerkplek eruit? Is er eigenlijk wel ruimte op het bureau zodat als we willen gaan beginnen met bijvoorbeeld Engels er überhaupt ruimte is om dat te gaan doen. Of liggen er al zoveel spullen op dat we maar op het bed gaan zitten. Of het maken van huiswerk uitstellen omdat we eerst moeten opruimen 😉  

DE R VAN RUST

Afgezien van de ruimte die al die spullen innemen zorgt het ook nog eens voor afleiding. Al die spullen vragen namelijk allemaal om aandacht. Ze zorgen ervoor dat je niet compleet met je aandacht bij de taak bent. Verder zorgt die rommel ervoor dat je ook steeds naar je spullen moet zoeken. Bedenk eens hoeveel rust het geeft als alles een vaste plek heeft en je dus blindelings de juiste spullen kunt pakken. 

Rust en ruimte in een kamer creëert ook rust en ruimte in je hoofd 🙂

DE R VAN REINHEID

Op je bureau ligt een agenda zodat het huiswerk opgezocht kan worden. Een agenda?? Klopt, ook al is er Magister en SOMToday om je huiswerk te bekijken, ik raad streng aan om een agenda te gebruiken om het huiswerk in op te schrijven maar vooral voor het maken van een planning. Je moet een planning maken om inzicht te hebben in WAT WANNEER af moet zijn of beheerst moet worden.  

Een etui bevat maximaal 3 (uitgumbare) pennen, een potlood, markers, een gum, een puntenslijper, typp-xx, een schaar en een rekenmachine. Als dit er standaard in zit en deze standaard in de tas zit, grijp je nooit mis.   

Voor het leren van de woordjes heb je kaartjes nodig en gekleurde pennen om de soorten informatie hierop in kleuren te kunnen sorteren. Daarnaast is een kaartenbak handig om de woordjes gestructureerd aan te leren. https://dyslexieacademy.nl/product/hoe-leer-je-woordenlijsten/

Het is nuttig om boven het bureau een whiteboard te hebben waar de planning te zien is. Mindmaps die bestudeerd moeten worden kun je daar ook ophangen en woordjes die moeilijk blijven. Regelmatig naar deze woorden kijken helpen bij het automatiseren.  

Op het bureau of in de kast staat een stapel brievenbakjes. Elk schoolvak heeft een brievenvak voor het bewaren van het leerboek, het werkboek, het schrift en de mindmaps. Je kunt hiervoor terecht bij de Action (favoriete winkel ) of bij de Ikea (favoriete winkel nr2 🙂

In het bureau of in de kast zijn er altijd reserve kaartjes liggen zodat ze steeds nieuwe kaartjes kunt schrijven bij nieuwe paragrafen. Bewaar de kaartjes voor voorgaande hoofdstukken altijd bij elkaar. Je hebt ze altijd nog wel een keer nodig en dan wil je ze niet opnieuw moeten schrijven.  

DE R VAN REGELMAAT

Bij manieren van het leren woordjes is al duidelijk geworden dat het sleutelwoord regelmaat is. Hoe vaker je de te leren stof herhaalt, hoe beter het wordt opgenomen.  https://engelsvoordyslecten.nl/woorden-leren/

DE MAGISCHE WOORDEN RUST – REINHEID – REGELMAAT

De rust in je hoofd door een goede planning, de reinheid door een opgeruimd bureau en de regelmaat die zorgt dat je met gestructureerde herhaling de woordjes beter leert onthouden.

 

Wil je gratis tips en updates over nieuwe producten? Je ontvangt dan ook het e-book “Engels & Dyslexie – Hoe gaat dat samen?”

* indicates required
Email Format

Geef een reactie

Sluit Menu